+45 42 53 69 00Book tid

Smerter i nakken

Har du hold i nakken? Så er du blandt 13% af danskere, som lige nu døjer med hold i nakken eller ondt i nakken. Problemer med nakken hænger ofte sammen med stillesiddende arbejde foran en computer. Stillingen foran computeren er unaturlig for kroppen og derved opstår der ofte muskelspændinger. 

Massage er ofte en rigtig fin måde, at behandle smerter i nakken på – f.eks. ved hold i nakken. Massage kan også være rigtig godt til at lindre smerte i nakken, som er opstået ved et piskesmæld, fordi man massøren går ind og løsner de muskler som overkompenserer og derfor bliver spændte, når et piskesmæld er opstået. Også ved nakkesmerter kommer vi ud til dig med massage i hele København. Det er dog meget vigtigt, at massøren har et rigtig godt kendskab til musklernes opbygning og funktioner, da nakke er et følsomt sted med mange nerver. Derfor er det en fordel, hvis massøren, som de fleste er hos os, har en uddannelse som fysioterapeut.

Hos Kaatsu Massage har vi lavet denne mini-guide, så du kan få noget viden om, hvad du kan gøre, hvis du oplever smerter i nakken.

Nakkesmerter
Indholdsfortegnelse

Smerter i nakken – hvordan opstår de?

Der kan være mange årsager til at smerter i nakken opstår, og det kan være ret vigtigt at være opmærksom på disse, for at man på den måde ved, hvad man skal gøre ved det. Her giver vi en liste over de mest almindelige årsager:

Stress: Det er meget typisk, at hold i nakken opstår når vi er stressede. Årsagen er, at kroppens muskler spænder op, når kroppen er i “overlevelse-mode”, som man godt kan sige, at vi er det, når vi er under hårdt pres. Under stes spænder vi typisk i skuldre, nakke og kæbe, og det kan give hold i nakken. Her vil massage være en god metode til at lindre symptomerne.

Stillesiddende arbejde: Mange danskere har en rigtig dårlig arbejdsstilling, når de på deres arbejde sidder foran computeren i mange timer. Man sidder ubevægeligt med skuldrene fremadrettet og kigger ned i på en computer. Denne arbejdsstilling er ofte årsag til hold i nakken for mange. Her vil massage være en god behandlingsform.

Dårlig holdning: Rigtig mange – særligt kvinder – går rundt med skuldrene for langt fremme i hverdagen. Ligeledes sidder mange mennesker med rundet eller krum ryg, når de arbejder. Disse vedvarende dårlige holdninger giver muskelspændinger, og kan være årsag til hold i nakken. Her vil massage være en måde, man kan få bugt med symptomerne.

Slidgigt: Rygsøjlens små led og brusken i nakken går med alderen hen og bliver slidte. For nogle vil dette slet ikke give problemer, mens det for andre kan give smerter i nakken. Her vil massage kunne virke lindrende, men det vil ikke kunne behandle årsagen til problemet.

Forstuvning: Ved slag eller fald, kan nakken nemt blive forstuvet og dette vil for de fleste være forbundet med smerter. Her vil massage nok ikke være den rigtige behandlingsform, da nakken ved forstuvning har brug for ro og hvile.

Myoser: Myoser er små knuder som opstår i musklerne ved overbelastning: Dette kan være ved træning, ved dårlig arbejdsstilling, men kan dog også være psykisk betinget f.eks. ved stress eller angst. Massage er en yderst effektiv måde, at få bugt med myoser på.

Smerter i nakken – hvordan kan du lindre det?

Udover at få massage kan det være en rigtig god idé at styrke nakke gennem træning. Ved træning gør du simpelthen din nakke mere stærk og modstandsdygtig. Stort set alle former for træning vil involvere din nakke, så løb, hurtig gang, yoga og styrketræning (her er det en forudsætning at øvelserne bliver lavet helt rigtigt, ellers kan det faktisk virke modsat) vil være effektivt i styrkelsen af din nakke. Derudover kan du med fordel supplere med rygbøjninger, mavebøjninger, diagonalløft, russian twist og skrå mavebøjninger, hvis du vil have ekstra fokus på at styrke din nakke.

Dog skal du være opmærksom på, at du ikke trækker i din nakke med armene, når du laver mavebøjninger. Nakken skal holde sig selv, og du skal altid være opmærksom på at have en lige og ret rygsøjle i nakken ved alle øvelser – dvs. at når du f.eks. laver rygbøjninger, så bør du ikke kigge frem, men ned i jorden. Yoga er rigtig godt for at styrke og afspænde kroppen. I denne video gives nogle nakkeøvelser, der afspænder skulder og nakke:

Derudover er det vigtig at du i din arbejdsdag er opmærksom på din nakke. Du bør f.eks. variere dine arbejdsstillinger: Det kan være en god idé at skifte fra siddende til stående stilling engang imellem. Desuden bør du prøve så vidt muligt at undgå for meget stress og jag, ligesom du bør holder pauser og drikke masser af vand. Det kan ligeledes være en god idé at lade være med at drikke for meget kaffe og spise for meget sukker, da dette kan være medvirkende til at musklerne omkring skuldre og nakke spænder op.

Der er tilfælde af nakkesmerter, hvor du altid bør søge læge som det første. Disse er:

  • Voldsomme og pludselige nakkesmerter, hvor årsagen er ukendt
  • Kraftige nakkesmerter som trækker ud i armen eller ryggen
  • Smerter i nakke, hvor du samtidig oplever at miste styrken i armen og måske samtidig oplever synsforstyrrelse eller snurren i fingrene
  • Ondt i nakken efter fald, slag eller ved påkørsel
  • Smerter i nakken i forbindelse med høj feber og kramper

Kilde:

  • www.netdoktor.dk
  • www.sundhed.dk
Brug for rådgivning?

Hos Kaatsu Massage tilbyder vi massage, fysioterapi og genoptræning, hvilket er idéelt, hvis man ønsker at slippe for gener og smerter i muskler og led.

Ønsker du at høre, hvordan vi mener at kunne hjælpe dig? Så kontakt os herunder:

Vores behandlinger
Brug for rådgivning?

Hos Kaatsu Massage tilbyder vi massage, fysioterapi og genoptræning, hvilket er idéelt, hvis man ønsker at slippe for gener og smerter i muskler og led.

Ønsker du at høre, hvordan vi mener at kunne hjælpe dig? Så kontakt os herunder: